Offentlige instanser i oplevelsesinnovationen
I dette rum i unisans platform finder du information og henvisninger til den oplevelsesinnovative forskningsverden og de uddannelsesinstitutioner der underviser i sanser, oplevelser og oplevelsesinnovation.
Oplevelsesinnovation kan i denne forbindelse ses i tilknytning til miljø og kultur, produkter og ydelser og ikke mindst forbrug og forbrugeren – et spændingsfelt mellem humaniora og samfundsvidenskaberne.
Artikler, tidsskrifter og henvisninger til uddannelse og forskning
- icon_name InViO – Innovationsnetværk, viden og oplevelsesøkonomi
InViO er et innovationsnetværk for videnbaseret oplevelsesøkonomi. Gennem videndeling og konkrete projekter mellem virksomheder og videninstitutioner, skal InViO styrke forskningen inden for oplevelsesøkonomi.
InViO fokusere på seks faglige områder; IT- baserede oplevelser, mobile oplevelser, Erhvervs-, konference- og helårsturisme, fra jord til bord, brugeroplevelser, på sundheds- og velfærdsområdet og oplevelseslandskaber.
Fællesnævneren for de seks områder er oplevelser, innovation og udvikling.
Forskning og videndeling
file_downloadLæs artikel
- Pusterummer – Gør arbejdet til en oplevels
En oplevelsesrig arbejdsdag bør ikke kun inkludere den årlige personaledag. Institutleder på Aalborg universitet, Christian Jantzen, betragter oplevelsesøkonomiens muligheder som en væsentlig medarbejderappel, der med fordel kan integreres i paletten af HR-værktøjer.
Af Christian Jantzen ph.d. og institutleder for kommunikation Aalborg universitet
Redigeret af Katrine Jørgensen, 2011
file_downloadLæs artikel
- Pusterummer – Skab mening eller forsvind
Morgendagens vindere bliver de, som virkelig forstå at tilpasse organisationen til de unge, sådan at såvel struktur som adfærd matcher deres holdning til arbejde, liv og karriere. Problemer (ja, ikke udfordring – PROBLEMET) er bare, at mange af os ved alt for lidt om, hvad det er, fremtidens medarbejdere ønsker sig. Ved du det? Få indsigt i, hvordan fremtidens medarbejdere bliver tændt – og ikke ”tændt af”.
Af Soulaima Gourani, Master of Business Administration fra Copenhagen Business School, underviser, rådgiver og foredragsholder.
Redigeret af Katrine Jørgensen, 2011
file_downloadLæs artikel